ZVOLEN. Stavebný ruch na rýchlostnej ceste R2 medzi Kriváňom a Pstrušou utíchol už dávno. Vystriedal ho ruch áut prechádzajúcich po hotovej ceste.
Od Pstruše na Zvolen sa v súčasnosti stavia naplno. Všetko končí za Zvolenskou Slatinou. Ďalej na Zvolen nie je a v najbližších rokoch ani nebude žiadna rýchlostná cesta. Tretí úsek cesty, inak aj obchvat Zvolena, je po rokoch príprav úplne na začiatku. A predpokladané termíny prepojenia so slovenskou diaľničnou sieťou už dávno neplatia.
Nové trasovanie
Minulý týždeň sa konečne niečo pohlo. Agentúra TASR informovala, že štúdiu realizovateľnosti na obchvat Zvolena vypracuje pre Národnú diaľničnú spoločnosť firma Dopravoprojekt za cenu 439-tisíc eur bez DPH.
Štúdia realizovateľnosti má priniesť odpoveď o novom trasovaní zvolenského obchvatu. Pôvodne navrhnutá trasa totiž neprešla cez posudzovanie jej vplyvu na podzemné pramene vôd. Úsek označený ako Zvolen západ – Zvolen východ sa mal pôvodne začínať na križovatke s rýchlostnou cestou R1 pri Sliači a ďalej pokračovať Sliačskou kotlinou, Zvolenskou pahorkatinou a Slatinskou kotlinou až k Zvolenskej Slatine, kde by sa napojil na ďalší úsek rýchlocesty R2 smerom do Detvy a Kriváňa.
Petícia
Proti budovaniu rýchlostnej cesty medzi Zvolenom a Sliačom boli aj obyvatelia Sliača, ktorí svoju nespokojnosť s návrhom už dávnejšie nielen avizovali, ale aj potvrdili petíciou. Namiesto severného obchvatu Zvolena požadovali trasovať R2 ako južný obchvat Zvolena. Obávali sa hlavne ohrozenia liečivých minerálnych vôd pre Kúpele Sliač, ale upozorňovali aj na to, že R2 zastaví ďalší rozvoj mesta, ktoré sa môže rozrastať len v smere na Zvolen. Petíciu, ktorou mesto žiadali, aby v tejto veci konalo, podpísalo 1668 ľudí.
S názorom signatárov petície sa ešte v roku 2014 stotožnilo aj mesto Sliač, pre ktoré boli všetky trasy vedúce Sliačskou dolinou neprípustné. Navrhovalo preskúmať ďalšie varianty, veď zo začiatku ich bolo osem, a vybrať taký, ktorý by nezasahoval do ochranného pásma Kúpeľov Sliač.
„Vypracované odborné posudky sú stále aktuálne a platné a ohraničujú územie, kadiaľ komunikácia navrhnutým spôsobom nesmie ísť,“ povedal tento pondelok primátor Sliača Daniel Dunčko. K ďalším možnostiam trasovania cesty sa vyjadrí až potom, keď bude mať viac informácií od Národnej diaľničnej spoločnosti a Dopravoprojektu.
Zázračné riešenie neexistuje
Už teraz je zrejmé, že si Dopravoprojekt účasťou vo verejnej súťaži vypýtal úlohu, na konci ktorej bude poriadne rušno. Zázračné riešenie, s ktorým by boli všetci spokojní, neexistuje. Každý sa pozerá na svoj záujem, každý zaň bude bojovať. „Stále som toho názoru, že severné trasovanie obchvatu je ekonomicky a technicky najvýhodnejšie riešenie. Južné trasovanie je nereálne, keďže počítalo aj s výstavbou VD Slatinka a obchvat mal ísť po hrádzi,“ povedala zvolenská primátorka Lenka Balkovičová.
Víťaz súťaže by mal podľa Balkovičovej rozpracovať aj ďalšie varianty trasovania. Mesto má v úmysle byť počas projektovania v úzkom kontakte s projektantmi s cieľom získať reálny, ekonomicky výhodný variant riešenia, ktorý zároveň nebude rozdeľovať mesto.
„Verím, že priebežnými konzultáciami aj s mestom Sliač dospejeme k uspokojivému riešeniu,“ dodala primátorka Zvolena. Akoby chcela naznačiť jediné východisko, a tým je kompromis.