ZVOLEN. Technická univerzita vo Zvolene finišuje na vytvorení nezvyčajných parkovacích plôch. Na pohľad sa ničím nelíšia od ostatných, dotykom áno. Zámková dlažba je síce pevná, ale pružná.
Projektom rieši univerzita havarijný stav príjazdových komunikácií a odstránenie parkovania na zelených plochách. Pre nedostatok parkovacích miest sa rozhodla pre rekonštrukciu existujúcich plôch a vytvorila aj nové, ktoré spĺňajú náročné ekologické kritériá.
Pod parkoviskami je niekoľko špeciálnych vrstiev a všetky sú z recyklovateľných materiálov. Ani zámková dlažba nie je z betónu, ale z plastu z odpadov. Prevažne z automobilového priemyslu, napríklad zo sedadiel či pneumatík.
„Vlani sme zriadili podobné pilotné parkovisko pri univerzitnom Ústave telesnej výchovy a športu; jeden chodník a asi 10 miest pre parkovanie áut,“ povedal kvestor univerzity Josef Drábek.
„Toto parkovisko sa stalo východiskom pre ďalšie parkovacie miesta v okolí univerzity pre ľahšie autá, nie nákladné. Sú ešte dokonalejšie, pretože sú doplnené o viac protiropných fólií. Ak náhodou niekomu z auta vytečie olej, nekontaminuje vodu a pôdu,“ dodáva.
Ide o stopercentné ekologické parkovisko. Jeho životnosť nie je podľa výrobcu recyklovaného parkoviska o nič kratšia ako pri betónovom, no toto sa po skončení životnosti dá znova recyklovať.
Parkoviská sú nenáročné na údržbu a navyše majú v sebe zabudované retenčné prvky pre zrážkové vody.
„S národnou Recyklačnou agentúrou Slovensko sme riešili aj otázku, aby voda nestekala do kanalizácie, ale aby sa zadržiavala a postupne odparovala, čím sa zlepšuje životné prostredie a univerzite sa zároveň znížia pomerne vysoké náklady, ktoré platí za dažďovú vodu.“
V okolí univerzity vzniklo 144 parkovacích miest, parkoviská majú byť dokončené do konca októbra.
„Sú na našich pozemkoch. Nechceli sme, aby autá parkovali na zelených plochách, čo nám vyvolávalo ďalšie náklady na údržbu zelene. Žiadne závory však nechystáme. Bude tu však oznam, že sú určené pre zamestnancov, študentov a návštevníkov univerzity,“ dodáva Drábek.
Projekt v hodnote viac ako 445-tisíc eur financuje univerzita predovšetkým z vlastných zdrojov, časť peňazí jej poskytlo ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu.