ZVOLEN. Ani na druhý pokus sa magistrátu nepodarilo presvedčiť poslancov, aby umožnili cyklistom na pešej zóne na centrálnom zvolenskom námestí voľný pohyb.
Návrh predložila radnica už koncom júna a rovnako ako vtedy, ani teraz nenašiel medzi poslancami dostatočnú podporu.
Zákaz kritizujú priaznivci cyklodopravy. Súčasné nariadenie im pohyb na bicykli po centrálnom námestí na ploche celej pešej zóny výslovne zakazuje.
„Cestička pre cyklistov, ktorá je trasovaná pozdĺž západnej časti Námestia SNP v úseku od kostola sv. Alžbety po pamätník Valaška, chodci nerešpektujú. Napriek dopravnému značeniu, ktorá cestičku vymedzuje výlučne pre cyklistov,“ hovorí hlavný architekt mesta Peter Kašša.
Časť poslancov svoj odmietavý postoj zdôvodňuje obavou o bezpečnosť detí a seniorov, ktorí sú najzraniteľnejší, magistrát argumentuje, že cyklisti sa môžu voľne pohybovať vo viacerých mestách, napríklad v Banskej Bystrici, Martine či Liptovskom Mikuláši, a k žiadnym vážnym kolíziám v nich nedochádza.
„Vo Zvolene sme systém overili v septembri počas Európskeho týždňa mobility. Cyklisti sa vtedy pohybovali po pešej zóne bez obmedzení a žiadny incident, dopravnú nehodu či ohrozenie chodcov sme nezaznamenali,“ dodáva Kašša.
„Vedenie mesta sa od začiatku usiluje o rozvoj cyklodopravy, pretože práve tento spôsob dopravy má pre mesto a jeho obyvateľov veľké výhody,“ komentuje hovorca mesta Martin Svatuška.
Používanie bicyklov podľa neho zmierňuje problémy súvisiace s preplnenými cestami, parkoviskami, neubližuje životnému prostrediu.
„Vstup cyklistov na námestie by mal byť preto okrem iného ukážkou toho, že si mesto váži každého, kto používa tento spôsob dopravy. Poslanci svojím hlasovaním vstup cyklistom na námestie, mimo vyhradeného koridoru, neumožnili, a vedeniu mesta neostáva iné, ako rešpektovať ich rozhodnutie,“ dodáva Svatuška.
Užívatelia cyklodopravy poukazujú, že trendom väčšiny miest na Slovensku aj v krajinách Európskej únie je voľné sprístupňovanie peších zón nemotorovej doprave, ktorá je žiadanou alternatívou dopravnej problematiky v mestských aglomeráciách.
„Zahraničné, ale už aj domáce skúsenosti ukazujú, že pre súžitie cyklistov a chodcov je bezpečnejší väčší priestor, kde majú väčšie manévrovacie možnosti na vyhnutie sa pri prípadnej kolízii ako v úzkom koridore,“ konštatuje Kašša.