Vedúcim odboru školstva je od roku 2009, predtým bol 18 rokov riaditeľom základnej školy. Zmeny v školstve vníma, ale hodnotí ich skôr pozitívne. Mgr. Miroslav Marcinko.
Vnímate, že sa školstvo mení?
Určite sa mení, ale ak môžem porovnávať, tak k zlepšeniu podmienok. Či už je to rekonštrukciou škôl, vybavením a pomôckami, technickým zabezpečením, informačnými technológiami či zvýšením starostlivosti o deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a o žiakov so zdravotným znevýhodnením.
Je potrebné meniť školstvo, aby lepšie reagovalo na aktuálne potreby detí?
V tomto nám na Slovensku chýba dobrý výskum. Osobne si myslím, že u detí je v súčasnosti potrebné rozvíjať logické myslenie, tvorivosť, pamäť, ale aj komunikačné schopnosti. Dobrý učiteľ väčšinou vie, ako jednotlivé zložky zapojiť do vyučovania. Čo vnímam v súčasnosti ako deficit, to je rozvoj pohybových schopností. Na to je potrebné sa zamerať. Tiež technické zručnosti.
Čo je z technického vzdelania potrebné pre súčasného žiaka základnej školy?
Ide o to, aby sme v školách vytvorili podmienky, ktoré by motivovali žiakov k rozvoju technických zručností v oblasti kovovýroby, drevovýroby, elektrotechniky, pestovateľských prác a podobne. Nie každý skončí ako politik či novinár.
Ako sú na tom s technickým vybavením školy vo Zvolene?
Sme na tom pomerne dobre v ZŠ J. Alexyho a ZŠ M. Rázusa, kde sú celkovo dobré podmienky na polytechnickú výchovu. Horšie podmienky máme v starších školách, ktoré sú v meste, lebo ich voľné priestory sa v minulosti využili na jazykové laboratóriá či učebne informatiky, ktoré boli v tej dobe preferované. Pre dané školy máme vypracované projekty na zriadenie učební. Zatiaľ výzva nevyšla, ale čakáme na ňu.
Posledné úpravy sa týkali športových zariadení. Znamená to, že väčší dôraz bude aj na športovú prípravu?
Telocvične sú relatívne v dobrom stave, potrebujeme zlepšiť hlavne vonkajšie priestory, rekonštruovať ich na podmienky súčasnej doby.
Aké rekonštrukcie nás čakajú?
Máme šesť základných škôl a zlepšiť podmienky by sme potrebovali takmer na všetkých. Lepšie sú na tom sídliskové školy, ktoré majú väčšie areály. Už dlhšie presadzujeme rekonštrukciu vonkajšieho areálu na ZŠ Hrnčiarska. Nové multifunkčné ihrisko a tartanová dráha by mali slúžiť nielen žiakom, ale aj obyvateľom mesta. Máme spracovaný projekt, no keďže výzva neprichádza, dávame do piatej aktualizácie rozpočtu sumu vo výške 450 000 € na rekonštrukciu tejto plochy. Zároveň pripravujeme projektovú dokumentáciu na modernizáciu športového areálu ZŠ Námestie mládeže. Uvažuje sa tiež o vybudovaní 400 metrového atletického oválu v priestoroch ZŠ M. Rázusa a o revitalizácii športového areálu v ZŠ Alexyho. Vzhľadom na to, že ide o veľké investície, uvítali by sme spoluúčasť Ministerstva školstva formou výziev a projektov.
Ako je to s počtom žiakov v MŠ a ZŠ? Má stúpajúci trend?
Čo sa týka materských škôl, tie máme naplnené, dopĺňajú ich súkromné MŠ. Detí je tento rok 1220 a počet je posledné roky ustálený. Čo sa týka základných škôl, výrazný pokles detí bol do roku 2012, ale od tohto obdobia sa počet stabilizoval a začal pomaly stúpať. Dnes máme v základných školách 3350 detí, z toho 383 prvákov. V rokoch 2003 – 2005 sme zrušili dve základné školy a jedna sa etablovala na osemročné gymnázium. Tým sme stabilizovali vyťaženosť škôl a o ďalšej racionalizácii zatiaľ neuvažujeme.
Tento rok sa veľa hovorilo o kríze v školstve, prebehlo viacero protestov na národnej úrovni. Zvolena sa síce dotkli len okrajovo, ale otázka znie, či vnímate súčasné obdobie ako krízu?
Nenazval by som to krízou. Je pravda, že so zvyšovaním platov učiteľov sa mohlo začať skôr. Platy boli a sú nízke na to, aby motivovali napríklad mladých učiteľov ísť do školstva. Napriek tomu sa vo Zvolene snažíme hľadať možnosti, ako zvyšovať mzdy, napr. prostredníctvom originálnych kompetencií. Riaditelia majú možnosť ohodnotiť nielen kvantitatívne, ale aj kvalitatívne ukazovatele práce. Samozrejme, prostriedkov stále nie je dosť, uvítali by sme zvýšenie aktívnych mzdových normatívov smerom od ministerstva, aby riaditelia mali možnosť ohodnotiť dobrých učiteľov. A myslím si, že vo Zvolene takých učiteľov máme.
Vnímate, že je snaha medzi učiteľmi podieľať sa na rôznych projektoch a posúvať deti aj týmto spôsobom dopredu?
Myslím si, že vo Zvolene sú školy v tomto smere aktívne. V rámci vzdelávacích projektov sme získali značné finančné prostriedky aj z európskych štrukturálnych fondov. Napríklad projekt inovatívneho vzdelávania vo zvolenských ZŠ, kde mesto v spolupráci s troma ZŠ získalo príspevok 160 000 € na vzdelávanie učiteľov a vypracovanie stovky inovatívnych vzdelávacích programov. Môžem ešte spomenúť projekt na zvyšovanie čitateľskej gramotnosti žiakov, ktorý realizovala ZŠ Námestie mládeže s finančnou dotáciou vo výške 300 000 € či projekt PRIMED, do ktorého sa zapojili ZŠ P. Jilemnického 1 a MŠ Imatra. Cieľom bolo zapojenie sociálne slabších a znevýhodnených detí.
Ktorý projekt vám najviac zarezonoval?
Asi projekt inovatívneho vzdelávania, za ktorý sme získali cenu Ministerstva školstva SR.
Fakty:
- Od roku 2008 mesto z európskych štrukturálnych fondov kompletne zrekonštruovalo ZŠ Alexyho, ZŠ M. Rázusa a MŠ Centrum,
- Z rozpočtu mesta zateplilo ZŠ Námestie mládeže, MŠ Imatra. V súčasnosti sa realizuje zateplenie MŠ Voljanského a rekonštrukcia MŠ J. Bánika,
- V súčasnosti je podaná žiadosť o eurofondy na opravu materských škôl v súvislosti so znížením energetickej náročnosti na MŠ Hrnčiarska a MŠ Fullu,
- Počet detí v materských školách v roku 2016/2017 je 1220, počet detí v základných školách je 3350, z toho 383 prvákov.