KRUPINA. Osobné a nákladné autá pomaly prechádzajú stredom mesta. Kolóna sa zastaví, pretože cez cestu sa chcú dostať aj chodci. Je to roky stále ten istý obraz. Vlastne nie, je to obraz, ktorý sa v bývalom kráľovskom meste rokmi iba zhoršuje. Krupina už celé desaťročia čaká na to, že sa dostane na rad a konečne sa začne s výstavbou cestného obchvatu. Zatiaľ márne.
Pomôže iba odklonenie dopravy
„Zle sa ide nielen autom, no aj pešo. Človek nejde prejsť na druhú stranu,“ hovorí 75-ročný Pavol. Podľa neho je obchvat len v polohe sľubov. Kedy sa splnia, nikto nevie.
„V Krupine žijem už tridsať rokov. Keď som sa sem presťahoval, už vtedy sa hovorilo o tom, že cesta pôjde poza mesto,“ vysvetľuje dôchodca.
Odvtedy sa doprava niekoľkonásobne zahustila. Pribudlo nielen osobných áut, ale najmä kamiónov. „Všetko čo ide na trase Poľsko – Maďarsko, ide tadiaľto,“ vysvetľuje starý Krupinčan.
Uvoľnenie na preplnenej ceste domáci pocítili iba vtedy, keď boli zatvorené niektoré hraničné priechody s Maďarskom, pretože sa nedalo prechádzať stredoslovenskými horskými priechodmi.
„Je to strašné, tu pomôže iba odklonenie dopravy,“ vysvetľuje pani Katarína, ktorá práve prešla po priechode pre chodcov. Je opatrná, vždy si radšej počká, kým jej niekto nedá prednosť. Zbytočne sa do cesty netlačí, prednosť si nevynucuje. „Vodiči sú väčšinou dobrí, zastanú mi,“ dopĺňa s dobrosrdečným úsmevom Krupinčanka.
Otrasy vidieť na oknách cukrárne
Faruk je v Krupine už osem rokov. Pochádza z Turecka a v Krupine má cukráreň hneď vedľa preplnenej cesty.
„Táto cesta je veľmi preťažená. Neviem, na čo sa vlastne čaká,“ hovorí pomerne dobrou slovenčinou Faruk. Najviac áut je podľa neho v pracovných dňoch, o niečo menšia doprava je cez víkend.
„Najhoršie sú kamióny,“ konštatuje nespokojne. Prejazd kamiónov cíti aj vo svojej cukrárni. Viac ako 150-ročná budova má hrubé múry, no na oknách otrasy riadne vidieť, zachvejú sa pri každom nákladiaku. „Našťastie, je to kvalitne vybudovaná budova,“ dodáva. V tomto smere nie je žiaden problém.
Obchvat mesta je podľa podnikateľa nevyhnutný a veľký tlak by v tomto smere malo urobiť najmä vedenie mesta.
Jedenásť kilometrov
Je možné, že sa konečne všetko pohne správnym smerom. Minulý týždeň minister dopravy a výstavby v liste požiadal Národnú diaľničnú spoločnosť, aby zabezpečila komplexnú investorskú prípravu obchvatu Krupiny (cesta I/66). Ten by mal byť urobený v dvojpruhovom variante s dĺžkou jedenásť kilometrov.
„Národná diaľničná spoločnosť požiadala Slovenskú správu ciest o delimitáciu podkladov k uvedeným stavbám,“ informuje hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Obchvat Krupiny bude súčasťou rýchlostnej cesty R3, ktorá je v príprave.