Zvolen Detva Krupina

Zvolenské stredné školy a prax

Zlatý socializmus, poviete si, keď si spomeniete, ako fungovalo školstvo pred pár desiatkami rokov.

Stredné odborné školy mali množstvo príležitostí na prax, na brigády sa chodilo ešte aj cez leto a nikto sa nebál, že nebude mať po skončení strednej či vysokej školy prácu.

Okolnosti sa zmenili a realitou súčasnosti sa stali mladí nezamestnaní na jednej strane a firmy, ktorým chýbajú zamestnanci na druhej strane. Štát v roku 2015 predstavil duálne vzdelávanie a v súčasnosti pripravuje reformu školstva, no systém sa mení len veľmi pomaly. Školy však žiakov vzdelávajú nepretržite a robia to, ako najlepšie vedia. Aj vo Zvolene sú školy, ktoré robia maximum pre uplatnenie svojich žiakov.

Je streda 8. marca osem hodín ráno, MDŽ a na Strednej priemyselnej škole dopravnej vo Zvolene sú žiaci a žiačky vyobliekaní do oblekov a kostýmov. Práve sa začína školská odborná činnosť (SOČ) a študenti prezentujú odborné projekty, na ktorých pracovali aj niekoľko mesiacov.

Frederik Ďurčo je štvrták a komisii prezentuje prácu na tému dopravného riešenia na križovatke vo Valaskej. Komisia je milo prekvapená, Frederik vytvoril komplexné riešenie dopravnej situácie s vizualizáciou a animáciou. Softvér na animáciu získal od firmy, ktorá mu poskytla aj informácie a pomocnú ruku.

„Na práci som pracoval od októbra, najťažšie bolo naučiť sa robiť s programom, učil som sa podľa návodov na internete,“ vysvetlil porotcom. Svoju skúsenosť zhodnotil pozitívne. Riaditeľka aj porotcovia sú z jeho práce nadšení, je inovatívna, praktická a použiteľná v reálnych podmienkach. Frederik navyše výborne prezentuje.

„Tréning prezentačných schopností je moja srdcovka,“ hovorí riaditeľka Romana Trnková. „Žiaci majú možnosť vyskúšať si prácu na projektoch a ich prezentácii, skúšajú si, aké je to učiť spolužiakov, zapájajú sa do odbornej činnosti a praxujú aj vo firmách,“ hovorí riaditeľka o praktických zručnostiach, ktoré žiaci na škole nadobúdajú.

V niektorých študijných odboroch praxujú už od prvého ročníka, v 2. a 3. ročníku majú prax 1x do týždňa a súvislé 2 týždne v školskom roku. Vo štvrtom ročníku absolvujú prax vo firmách, s ktorými má škola zmluvy. Často je z toho pozitívny výsledok: ďalšia spolupráca alebo rovno práca.

„Zmenila sa situácia, zamestnávatelia majú nedostatok šikovných ľudí a sami nás oslovujú, aby sme im niekoho odporučili,“ hovorí Trnková, ktorá situáciu dôverne pozná, keďže je aj vedúcou sekcie SPŠ pri Asociácii stredných odborných škôl Slovenska. Duálne vzdelanie nepovažuje za prelomovú zmenu. „S firmami sme mali zmluvy dávno predtým, ako prišlo duálne vzdelávanie,“ hovorí Trnková.

O čom je „duál“?

Duálne vzdelávanie, pri ktorom za praktické vzdelávanie žiaka zodpovedá firma, dnes ešte všetky odborné školy nevyužívajú. Dôvodom môže byť nedostatočný záujem žiakov o tento druh štúdia či následná otázka úväzkov učiteľov. Problém môže byť aj na strane zamestnávateľov, pre ktorých môže byť duálne vzdelávanie priveľkou záťažou. Systém je podľa mnohých pedagógov a riaditeľov stredných škôl nedotiahnutý a na jeho zdokonalení sa pracuje.

Práve chýbajúca prax však býva častým dôvodom slabého uplatnenia mladých ľudí. Tento problém dopravná škola nevníma. „My si vedieme štatistiky, komunikujeme so študentmi aj po skončení školy,“ hovorí riaditeľka. Podľa údajov, ktoré má škola z roku 2016, putovalo napr. 31,5 % absolventov ich školy ďalej na vysoké školy, 45,6 % je zamestnaných v odbore a nezamestnaných je len 2,5 %.

Samozrejme, štatistiky sú len orientačné, ale poukazujú na jeden dôležitý fakt, že aj v školstve ak sa chce, dá sa. Nie každý študent musí ísť na vysokú školu a zárukou dobrého uplatnenia nemusí byť ani gymnázium. Podľa Trnkovej je potrebné niečo v systéme škôl a ich financovaní zmeniť:

„Pokiaľ bude vysoká škola v každej dedine, každé dieťa bez ohľadu na schopnosti pôjde študovať na gymnázium a nezmení sa systém a spôsob financovania škôl, úroveň vzdelávania bude takmer nemožné pozdvihnúť,“ dodáva Trnková.

Riaditeľka Strednej odbornej školy hotelových služieb a obchodu vo Zvolene Alžbeta Staníková hovorí o prirodzenom výbere povolania, a teda aj školy: „Ja vždy hovorím, že príroda to má vyriešené: sú géniovia, sú talentovaní, potom sú šikovní a potom sú zruční ľudia,“ hovorí.

Táto filozofia by sa podľa nej mala odraziť aj v štruktúre stredných škôl, hoci realita je často iná: plán výkonov pre gymnáziá samosprávne kraje zvyšujú a pre odborné školy tým pádom neostávajú žiaci – väčšina detí ide na gymnáziá. „Na to dopláca naša ekonomika,“ hovorí Staníková.

Najstaršia škola sa snaží aktualizovať.

SOŠ hotelových služieb a obchodu má dnes 710 žiakov a odbory: kuchár, čašník, servírka, cukrár, kaderník, kozmetička a vizážistka, obchodná akadémia, manažment regionálneho cestovného ruchu (ide o trojročné učebné odbory, ktoré končia záverečnou skúškou či štvorročné študijné odbory, ktoré končia maturitnou i záverečnou skúškou). „Máme aj päťročný študijný odbor hotelová akadémia,“ dodáva riaditeľka. „Hotelovka“ je najstaršia učňovská škola na území niekdajšieho Horného Uhorska, tento rok slávi 134. výročie svojho vzniku.

Riaditeľka vraví, že o uplatnenie sa jej žiaci nemusia báť. „Kuchári a čašníci sú dnes takí žiadaní, že si ich podniky dokonca kradnú,“ prekvapuje. Podobne to bude s cukrármi, kaderníčkami či kozmetičkami, ktoré si po skončení školy môžu rovno otvoriť svoje vlastné živnosti. Študenti hotelovej akadémie si môžu zase vybrať, akým smerom sa vyberú: či budú kuchári, čašníci alebo sa vydajú do hotelierstva, príp. nájdu uplatnenie v sektore cestovného ruchu.

Prax má počas štúdia na SOŠ hotelových služieb a obchodu hlavné slovo, no kým v devätnástom či dvadsiatom storočí študovali deti len tri dni, respektíve večery a po zvyšok času pracovali u svojich majstrov, dnes miera praxe aj teórie vyvážená. Škola je v tomto smere unikát, má tri vlastné reštauračné zariadenia, jednu cukrársku výrobňu a jeden kozmetický, kadernícky dizajnový salón.

„Študenti praxujú od prvého ročníka, teda okrem študentov hotelovej akadémie a kaderníčok, kozmetičiek, ktoré najprv nacvičujú na figurínach a na prevádzky idú až v druhom ročníku,“ vysvetľuje riaditeľka Staníková. Študenti potom týždeň študujú a týždeň praxujú, tí šikovnejší chodia aj na niekoľkomesačné stáže do zahraničia. „Napríklad Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko, Rakúsko alebo anglicky hovoriaca Malta,“ hovorí riaditeľka. Erasmus u nich funguje už 22 rokov, boli medzi prvými, ktorí tento program vôbec začali využívať.

Študent hotelovej akadémie Patrik Ruman vie od šiestej triedy, čím chce byť. „Vždy ma bavila práca s ľuďmi a v odbore barista som sa našiel,“ hovorí a vysvetľuje mi, že barista je ten, čo robí kávu. Aj jeho spolužiak Rasťo Ľalík je s výberom školy spokojný, gastronómia ho chytila a začal sa venovať vareniu. Vďaka zahraničným stážam praxoval napr. v Nemecku. Vie preto porovnať, ako sa pracuje na Slovensku a ako v zahraničí, z čoho vyvodil jasný záver. „Na Slovensku nechcem ostať, musel by tu byť iný prístup k zamestnancom a platové podmienky,“ hovorí.

Obaja sú vo svojom odbore dobrí, vyhrávajú rôzne súťaže a chcú sa mu venovať aj ďalej po škole „Učitelia dbajú na to, aby nás nepustili von, kým nie sme dobrí,“ smeje sa Patrik. O vysokej škole ani jeden z nich nesníva, považujú to za stratený čas. Podľa vlastných slov sú ale jedni z mála na škole, ktorí majú takýto prístup. „Mnohí spolužiaci nechcú vo svojom odbore pokračovať,“ hovoria a poukazujú na jeden dôležitý fakt: to, čo si žiak zo školy odnesie, závisí vo veľkej miere aj od neho – od jeho ochoty, záujmu, nadšenia.

Hotelová škola sa zase snaží reagovať na aktuálne potreby trhu a možnosti systému. Preto sa od septembra zapája aj do duálneho vzdelávania, a to v odbore obchodný pracovník, kde doteraz chýbalo prepojenie na prax. „Študenti budú praxovať napr. v Kauflande, DM drogerii, Lidli či v Bille,“ hovorí Staníková a dodáva: „S duálnym vzdelávaním súvisia aj finančné benefity.“

Záujem je potrebný aj zo strany detí a rodičov

Do duálneho vzdelávania sa zapája aj Stredná odborná škola drevárska vo Zvolene, a to v odbore stolár/ čalúnnik. „Žiaci v duálnom vzdelávaní budú mať iný vzdelávací režim ako bežní žiaci: Teóriu poskytne škola, ale praktickú prípravu budú mať už priamo vo firmách. Po jej absolvovaní budú pripravení na profesiu a prácu vo firme,“ vysvetľuje riaditeľ SOŠ drevárskej Pavel Laššák. Rozdielny je aj spôsob prihlasovania sa uchádzača na toto štúdium: „Uchádzač o duálne štúdium musí najprv prejsť vstupným pohovorom vo firme a tá mu vydá potvrdenie, ktoré pripojí k prihláške na strednú školu na duálne štúdium“ vysvetľuje riaditeľ.

V minulom roku záujem o tento typ štúdia nebol, možno bola slabá informovanosť. Škola má pre tento odbor aktuálne uzavreté zmluvy so šiestimi firmami a očakáva väčší záujem. Riaditeľ vidí problém aj v (ne)záujme rodičov a detí. „Technika a praktické odbory vo všeobecnosti nelákajú žiakov a rodičia často tlačia na výber inej školy. Žiakov, ktorých stretávame na dni otvorených dverí, niekedy viac zaujíma, koľko hodín sa u nás učí napr. fyzika a matematika a neuvedomujú si, že výber strednej školy je veľmi vážne rozhodnutie na celý život“ hovorí riaditeľ. Od žiakov, ale aj rodičov by čakal pri výbere školy väčší osobný záujem o podmienky a obsah štúdia.

„Drevárina“ robí maximum, aby si udržala a získala žiakov. Tento rok spustila aj vzdelávací program v spolupráci s Bučinou DDD a Nadáciou Kronospan, v rámci ktorého všetkým žiakom študijného odboru drevárstvo a nábytkárstvo nadácia hradí ubytovanie a stravu v školskom internáte, plus jazykovú prípravu v angličtine alebo nemčine.

„Žiaci môžu získať aj štipendium za dobré výsledky počas celých štyroch rokov štúdia,“ hovorí riaditeľ, ktorý pripúšťa, že o tento odbor je medzi žiakmi slabý záujem, hoci zamestnávatelia jeho absolventov potrebujú. Škola so zamestnávateľmi intenzívne spolupracuje, na základe podnetov od Zväzu spracovateľov dreva SR v minulosti iniciovala vznik dvoch nových študijných odborov: technik drevostavieb a technik CNC zariadení v drevárskej a nábytkárskej výrobe. „O nové odbory je u uchádzačov zo základných škôl záujem, takže ak prejdú experimentom, chceli by sme v týchto odboroch ďalej pokračovať,“ hovorí riaditeľ.

Deti myslia na budúcnosť. Aj budúcnosť štátu.

Kým záujem o stolárstvo je nízky, to isté sa nedá povedať o odbore tvorba nábytku a interiéru (dizajn). „Žiaci sa v ňom učia rôzne výtvarné techniky, dejiny výtvarnej kultúry, zároveň musia zvládnuť navrhovanie, technické riešenia a konštrukciu nábytku. Mnohí z nich po absolvovaní štúdia úspešne pokračujú napr. v štúdiu dizajnu alebo architektúry na vysokých školách,“ hovorí riaditeľ.

Aj žiaci dizajnu praxujú počas štúdia v rámci súvislej dvojtýždňovej praxe v 2. a 3. ročníku priamo vo firmách. Nie je to len prax na papieri. „Dali nám napr. kresliť alebo navrhovať podľa zadaní firmy,“ prekvapujú ma štvrtáčky dizajnérky. Je to pre nich cenná skúsenosť, ktorá ich určite posunula ďalej. „Je skvelé, že škola nás okrem teórie učí aj techniku, ako svoje návrhy pretaviť do skutočnosti. Náš dizajn musí byť aj použiteľný,“ vysvetľuje študentka dizajnu.

Ona aj jej spolužiaci z iných odborov väčšinou plánujú ďalej pokračovať na vysoké školy, čím potvrdzujú všeobecný slovenský trend. „Po absolvovaní vysokej školy má človek širší rozhľad a je lepšie pripravený na prax,“ vysvetľuje Martin Marušinec, žiak odboru drevárstva a nábytkárstva, ktorý do Zvolena prišiel až z Trnavy.

Na škole je výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo: žiaci už dnes za strednými školami necestujú tak ďaleko. „O tejto škole som bol rozhodnutý od začiatku a presvedčil ma aj deň otvorených dverí, kde som zažil príjemnú atmosféru, videl som vybavenie, priestory, zaujali ma učebne,“ hovorí Martin. Svoj výber školy neľutuje. „Učitelia sa tu veľmi snažia, mnohí sú skúsení a ochotní sa nám venovať aj po vyučovaní,“ hovorí. Páči sa mu, že sa učí prakticky, aj keď samozrejme prax na škole je iná ako v reálnej firme. Chce pokračovať na vysokej škole, možno by šiel rád do zahraničia, ale v budúcnosti sa vidí hlavne na Slovensku.

„Možno by som chcel na pár rokov odísť do zahraničia, kde mám rodinu, ale rád by som sa vrátil. Na Slovensku je veľa neobjavených vecí a treba tejto krajine pomôcť. Trošku ju pozdvihnúť,“ zhŕňa názor viacerých spolužiakov, s ktorými sa rozprávame. Sú reálni, vedia, že budú potrebovať čas, aby si naozaj osvojili zručnosti potrebné na prax, ktoré získali v škole. O svojich rovesníkoch hovoria kriticky, ale svojím postojom tento pohľad sami popierajú: „Predstava dnešných mladých ľudí je taká, že vyštudujú a hneď si sadnú do svojho koženého kresla a nebudú nič robiť. Ale vypracovať sa treba postupne,“ hovorí Martin, ktorý je v tejto situácii akýmsi hovorcom školy.

Po návšteve troch zvolenských škôl človek nemôže ostať skeptický. Sú školy, ktoré vytvárajú príležitosti na prax svojich študentov a ich neskoršie uplatnenie. Robia maximum napriek systému. Zodpovednosť však stojí aj na pleciach rodičov a žiakov, ktorí sa o budúcej strednej škole rozhodujú. V neposlednom rade majú dôležité slovo zamestnávatelia. Ich hlas by mal byť vypočutý a ich zapojenie sa do systému vzdelávania je viac než potrebné.


  1. V niekoľkých obciach nepôjde elektrina 752
  2. Pomôcť riešiť situáciu pod Pustým hradom by mohli aj občianske hliadky 509
  3. Záhrada, ktorá deti učí 484
  4. Po peripetiách v priemyselnom parku vo Vígľaši spustil výrobu prvý investor 407
  5. Sobotňajšia akcia rozhýbala zvolenské námestie 245
  6. Rómska kultúra hýri farbami, bude jej patriť námestie 212
  7. Lídri Zvolenskej bežeckej ligy v jednotlivých kategóriách 197
  8. Tridsaťšesť dávok pervitínu vo vrecku sa ťažko vysvetľuje 76
  9. Káčer na bicykli zajtra navštívi Zvolen 58
  10. Keď študujú seniori 47

Najčítanejšie správy

Zvolen

V niekoľkých obciach nepôjde elektrina

Bez prúdu zostane 1000 odberných miest v severozápadnej časti okresu Zvolen.

Pomôcť riešiť situáciu pod Pustým hradom by mohli aj občianske hliadky

Na projekt chce Zvolen získať financie od rezortu vnútra.

Záhrada, ktorá deti učí

Pri škole majú divočinu s močiarom či s hmyzím hotelom

Po peripetiách v priemyselnom parku vo Vígľaši spustil výrobu prvý investor

V priemyselnom parku začal vyrábať po takmer desiatich rokoch od jeho postavenia.

Sobotňajšia akcia rozhýbala zvolenské námestie

Nadácia sumu vyzbieranú na štartovnom zdvojnásobí a všetko venuje neziskovej organizácii.

Blízke regióny

Nehoda troch áut na R1, vodiča kamióna museli hasiči z kabíny vystrihovať (+FOTO)

Za nehodu môže s veľkou pravdepodobnosťou mikrospánok jedného z vodičov.

Ukradli kartu a vybrali z bankomatu peniaze. Zachytila ich kamera

Polícia prosí o stotožnenie žien na záberoch.

Spoznávate ženy na fotografiách? Volajte políciu

Polícia v Banskej Bystrici vyšetruje prípad prečinu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku, elektronických peňazí alebo inej platobnej karty.

Brezno požiadalo dopravný inšpektorát o predĺženie prevádzky semaforov

Jazda svetelnými križovatkami v Brezne je po piatej hodine popoludní skutočne zážitok. Vedia o tom svoje nielen vodiči idúci v smere od Baldovského mosta, ale aj tí, ktorí sa snažia dostať z nemocnice na hlavnú cestu. Našťastie, riešenie je v dohľadne.

V bankách hľadala polícia bombu,dočasne uzatvorili aj okolie kremnickej banky

V súvislosti s falošným oznámením začala polícia stíhanie vo veci trestného činu šírenia poplašnej správy

Všetky správy

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, zverejnila ju aj Penta či Brhel

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Z Národného pokladu Matice slovenskej zmizla časť zlata

Kontrola Národného pokladu Matice slovenskej ukázala aj poškodenie umeleckých diel.

Ukrajinu zasiahol masívny hackerský útok, v Černobyle musia merať manuálne

Zasiahnuté sú letiská, pošta, ale aj vládne inštitúcie. Problémy hlásia aj západné firmy.

Kam vyraziť