ZVOLEN. Lepšie prostredie ako knižnica pre uvedenie knihy do života neexistuje. Záujem ľudí je pre autora aspoň malou odmenou za stovky hodín bádania a písania.
Minulú stredu privítala Emila Šimončíka zaplnená študovňa Krajskej knižnice vo Zvolene. Nie je hviezdou na literárnom nebi, no spracoval tému, na ktorú milovníci histórie už dlho čakali. V stredu predstavil svoju prvotinu, knihu Tri Duby s podtitulom K histórii lietania na Pohroní a letiska v Sliači.
Život pri letisku
„Chcel som len pripomenúť niektoré málo známe alebo úplne neznáme skutočnosti okolo vzniku letiska Tri Duby a začiatkov lietania na Pohroní,“ vysvetlil Emil Šimončík zo Sliača. Vyrastal v obci Hájniky, dnes je to súčasť Sliača. Ako chlapci pri letisku vždy sledovali, čo sa to vo vzduchu deje.
„Môj otec pracoval na letisku ako mechanik a často ma na letisko brával,“ doplnil Šimončík. Neskôr na letisku sám pracoval.
Tri Duby dali meno letisku, no najskôr takto volali malú osadu a majer. Ten bol na mieste dnešného golfového ihriska.
„Prvá zmienka o majeri je v kronike Hájnik z roku 1664. Už v tom období tam rástli tri duby, ktoré boli zvláštne tým, že vyrastali z jedného kmeňa,“ povedal autor knihy.
Začínali dvaja
Významným faktorom pri vzniku knihy bolo priateľstvo s historikom Milanom Gajdošom. „Bol pre mňa priam studnicou poznatkov regionálnej a odbojovej histórie,“ dodal Šimončík.
Na knihe začali pracovať spolu. Prechádzali archívy, hľadali v obecných kronikách. Až do 13. septembra 2013, keď Milan Gajdoš zomrel. A Emil Šimončík stál pred otázkou – čo ďalej? Pomohlo mu Múzeum SNP, jeho pracovníci autora presvedčili, aby knihu dokončil.
Asi po dvoch rokoch boli texty hotové a začala sa samotná príprava na vytlačenie.
Župa
Najväčšiu zásluhu na vzniku letiska mala Národohospodárska župa stredoslovenská. Vznikla v roku 1930 a v tom čase zastrešovala sedemnásť okresov. Župa si dala za úlohu povzniesť, hospodársky a spoločensky, tento región s využitím špecifík jednotlivých okresov.
Jednou z hlavných úloh, ktorú presadzovali už v roku 1932, bolo vybudovanie leteckej dopravy. Argumentovali tým, že Československo ako podlhovastá krajina má strašne zlú cestnú štruktúru, a preto by bolo výhodnejšie budovať letiská.
Letisko sa najvýznamnejšie zapísalo do dejín počas príprav a priebehu Slovenského národného povstania v lete a jeseni 1944. Povstanie je neodmysliteľne spojené s týmto regiónom a bez letiska by nemalo taký priebeh, aký nadobudlo. Letisko Tri Duby sa stalo pojmom.