ZVOLEN. Chceli slovenský názov, no pod takým je to v zahraničí nepredajné. A tak sa zhodli na ChewChew. V angličtine to znamená žuť žuť. Lepší názov pre žuvačky si človek sotva vie predstaviť. Aj keď nie sú určené pre ľudí, ale pre psov. ChewChew nie sú žiadne gumené napodobeniny kostí – ide o stopercentný prírodný produkt – jelenie parožie.
Dvaja Zvolenčania Peter Mičuda a Ján Lihocký so žuvačkami pre psov uspeli v súťaži Podnikateľský nápad roka. Skončili na druhom mieste z 274 prihlásených projektov.
Krôčik od víťazstva
Za nápad vďačí Peter Mičuda náhode. „Mám priateľku Číňanku a ako podnikateľ som sa dostal do kontaktu aj s touto krajinou. Mal som tam dodať kreslá z jelenieho parožia. Kým som ich všetky nakúpil, skladoval som ich doma. Vtedy som si všimol, že pes od nich nechce vôbec odísť. Zohnal som si preto ešte jeden paroh a ten som psovi nechal. Keď som ho videl, ako ten paroh stále obžúva, napadlo mi, že to môže byť dobrý nápad,“ vysypal zo seba Peter Mičuda.
Popílený jelení paroh predávať ako žuvačky pre psov? Prečo nie, veď v paroží je vysoký obsah vápnika a prírodných minerálov. Keď vyhlásili súťaž pre mladých podnikateľov, Zvolenčania neváhali a hneď sa do nej zaregistrovali.
Najprv sa prebojovali medzi najlepších dvadsaťpäť a po osobných prezentáciách v Bratislave skončili na druhom mieste. Boli len krôčik od celkového víťazstva, za ktoré mohli získať reklamnú kampaň v hodnote 100-tisíc eur.
Prebytok materiálu
Podnikateľský nápad, aj keď ocenený na verejnom fóre, je stále iba nápadom. Úspech je závislý od ďalších krokoch.
„Parožie vykupujeme od poľovníckych združení. Zbierať sa nesmie, podľa zákona je zbieranie parožia tiež pytliactvom a za to sú dva roky,“ vysvetlil.
Svoj trh vidia v celej Európe. Podobné „žuvačky“ sa predávajú v Spojených štátoch, v strednej Európe to zatiaľ nikto nerobí. „Uvidíme ako to pôjde,“ povzdychol si Peter Mičuda, ktorý má na starosti výrobnú časť a Ján Lihocký zasa obchod.
Na Slovensku je vraj doslova prebytok materiálu, pretože máme veľa vysokej zveri. Výkup sa síce robí, no takmer všetko sa vyváža do Čiech. Parožie sa využíva najmä v nábytkárskom priemysle.
Pred začatím vývozu do zahraničia si musia dať urobiť certifikáty. Laboratórne testy vyšli dobre, vo vzorkách im nenašli nič nepovolené.
Tvrdšie ako kosť
„Toto je už náš hotový výrobok,“ ukazuje kus jelenieho parožia mladý podnikateľ. Asi dvadsať centimetrov dlhý paroh má konopným povrázkom pripevnený malý lístok s informáciou o tom, pre akého psa je určený. S parožím nerobia nič zvláštne, iba ho popília a trochu opracujú.
ChewChew je pre psa hračkou na niekoľko mesiacov. Je oveľa tvrdšie ako normálna kosť, jeho výhodou tiež je, že sa vôbec netriešti. Napríklad pri kuracích kostiach hrozí, že sa psovi zapichne do hrdla a pes sa zadusí.
Veľmi záleží na výbere veľkosti. „Menší kus sme dali bulteriérovi, a ten to zožral za desať dní. To bola skutočne zlá voľba veľkosti, bulteriér má silný stisk a preto potrebuje tú najtvrdšiu kosť,“ vysvetlil Peter Mičuda.
Zo súťaže
Prevládali nápady z IT
Súťaž Podnikateľský nápad roka vyhrala dvojica mladých podnikateľov z Piešťan Daniel Minárik a Jozef Štefanka. Zvíťazili s projektom RBi. Druhú cenu si odniesli autori žuvačiek pre psov ChewChew Peter Mičuda a Ján Lihocký zo Zvolena. Na treťom mieste sa s projektom Biochar umiestnil Milan Brdársky z Revúcej.
Porota vyberala z takmer 300 prihlásených projektov. Ako povedal predseda odbornej poroty, prezident Združenia mladých podnikateľov Slovenska Ján Solík, vysoký záujem o súťaž hneď v jej prvom ročníku len potvrdzuje skutočnosť, že Slovensko je bohaté na invenčných a odvážnych ľudí.
Víťazný projekt RBi je aplikácia, zameraná na všetky segmenty maloobchodného prostredia. Spracováva veľké množstvo dát, ktoré toto prostredie ponúka, a prostredníctvom tisícov analýz a vyhodnotení pomáha klientom zvýšiť profitabilitu. Aplikácia je vďaka jednoduchosti prístupná širokému spektru užívateľov a je dostupná zo všetkých zariadení pripojených k internetu.
Štruktúra prihlásených súťažných projektov bola podľa Solíka veľmi rôznorodá. Až 32 percent ich bolo z oblasti IT, služby inšpirovali k novým nápadom 18 percent prihlásených. Najmenej, len percento, sa týkalo oblasti energetiky. Najviac prihlášok prišlo z Bratislavského kraja (23 percent), najmenej nápadov poslali trnavské podnikateľské nádeje (5 percent).
(tasr)